APA ITU MPEG (MOTION PICTURE EXPERT GROUP)?


PENGENALAN RINGKAS TENTANG MPEG

Motion Picture Expert Group (MPEG) atau dikenali sebagai Kumpulan Pakar Gambar Bergerak adalah satu kumpulan kerja ISO yang bertanggungjawab bagi pembangunan standard antarabangsa untuk pemampatan, penyahmampatan, pemprosesan, dan perwakilan berkod gambar bergerak, audio dan kombinasi mereka.
MPEG biasanya mempunyai empat mesyuarat setahun. Ini terdiri daripada mesyuarat pleno dan mesyuarat kumpulan kecil mengenai Keperluan, Sistem, Video, pengekodan Video, 3D Video Audio, Grafik 3D dan Komunikasi. Penyertaan terbuka kepada pakar-pakar yang diiktiraf dengan sewajarnya oleh yang sesuai Standard Kebangsaan Badan. Secara purata mesyuarat dihadiri oleh lebih daripada 400 pakar-pakar dari kira-kira 20 negara yang mewakili lebih daripada 200 syarikat yang merangkumi semua domain industri yang mempunyai kepentingan dalam audio digital, video dan multimedia.

SEJARAH MPEG

Diasaskan oleh International Standard Organization (ISO) dan International Electrotechnical Commition (IEC) untuk pemampatan audio, video dan transmisi. MPEG dicipta pada tahun 1988 oleh Hirosyi Yasuda dari Nippon Telegraph and Telephone dan Leonardo di Chariglione. Pada Mei 1988 di Ottawa, Kanada telah berlangsungnya mesyuarat pertama MPEG. Dalam bulan akhir 2005, MPEG telah mempunyai 350 ahli setiap mesyuarat daripada pelbagai industry, university dan institusi pengajian.

PERKEMBANGAN MPEG

MPEG telah mengembangkan beberapa standard seperti MPEG-2 DAN MPEG-3. Encoding MPEG-2 digunakan pada video CD, manakala MPEG-3 untuk tampilan audio. MPEG berkembang menjadi beberapa kategori:

   ·         MPEG-1 – Standard pemampatan suara dan gambar pada Video CD termasuklah MP3.
   ·         MPEG-2 – Standard untuk penyiaran suara dan gambar over-the-air television Digital ATSC, DVB dan ISDB, satelit television Digital Dish Network, talian digital cable television dan juga DVD.
   ·         MPEG-3 – standard untuk High-definition television HDTV.
   ·         MPEG-4 – pengembangan dari MPEG-1 untuk menyokong objek suara dan gambar televisyen tiga dimensi (3D).
   ·         MPEG-7 – standard suatu sistem formal untuk mengambarkan isi dari suatu multimedia.
   ·         MPEG-21 – standard MPEG untukgenerasi masa depan (rangka multimedia).

KELEBIHAN MPEG

   ·         MPEG disokong oleh semua pelayar web popular.

   ·         MPEG mengabungkan kualiti video yang beresolusi tinggi dengan saiz yang kecil. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config