APA ITU EEPROM (ELECTRICALLY ERASABLE PROGRAMMABLE READ-ONLY MEMORY)?


PENGENALAN RINGKAS TENTANG EEPROM

Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory atau lebih dikenali sebagai EEPROM merupakan sejenis cip memori tidak meruap yang digunakan dalam komputer dan peranti elektronik untuk menyimpan sejumlah konfigurasi data pada alat elektronik yang tetap terjaga walaupun tiada sumber tenaga. Contohnya, jadual kalibrasi atau konfigurasi peranti. Pengembangan EEPROM telah menghasilkan bentuk memori yang lebih besar seperti flash memory yang lebih menjimatkan daripada EEPROM.
ROM  pada EEPROM boleh diubahsuai oleh pengguna. Ia juga boleh dipadamkan dan diprogramkan semula berulangkali mengikut penggunaan voltan. Tidak seperti cip EPROM, EEPROM tidak perlu dikeluarkan daripada komputer untuk diubahsuai. Walau bagaimanapun, cip EEPROM akan dipadamkan dan diprogramkan semula secara keseluruhan, bukan secara terpilih.
Walaupun EEPROM boleh diprogramkan semula, tetapi ia mempunyai hayat yang terhad. Hal ini menyebabkan cip dibuat untuk menyimpan data konfigurasi seperti BIOS komputer yang tidak memerlukan pengaturcaraan semula yang kerap. Pengaturcaraan yang kerap boleh menyebabkan lapisan oksida penebat rosak.


SEJARAH EEPROM

Perkembangan EEPROM bermula pada 1978. EEPROM merupakan suatu pengubahsuaian EPROM dan direka oleh George Perlegos dari Intel. Walau bagaimanapun EEPROM archetypal terpaksa dibawa keluar dari komputer atau peranti elektronik sekiranya ingin diprogramkan.
Apabila Perlegos meninggalkan Intel untuk membentuk Seeq Technology, beliau dapat mereka EEPROM pertama yang dapat berfungsi sepenuhnya. Untuk menghapuskan keperluan untuk program luar, Perlegos Syarikatnya membuat lapisan penebat nipis, pengayun bersepadu dan kapasitor litar ke dalam cip memori tersebut agar pam caj boleh menghasilkan voltan pengaturcaraan yang diperlukan. Oleh kerana ia bersepadu sepenuhnya dalam setiap cip EEPROM, Cip EEPROM tidak perlu dikeluarkan untuk memadamkan dan melakukan pengaturcaraan.


STRUKTUR EEPROM


Dari segi fizikalnya, EEPROM serupa dengan cip EPROM. Ia terdiri daripada sel – sel dengan dua transistor,. Pintu terapung dipisahkan dari pintu kawalan oleh lapisan oksida nipis. Lapisan penebat bagi EEPROM hanya sekitar 1 nanometer tebal. Lapisan oksida nipis bermakna keperluan voltan adalah rendah untuk memulakan perubahan dalam nilai sel. pintu gerbang terapung terowong electron kea rah lapisan oksida yang memisahkan pintu terapung dan pintu kawalan itu masih menggunakan kaedah menukar nilai dari 1 hingga 0. Untuk memadamkan program EEPROM, halangan begi electron masih perlu diatasi melalui penggunaan voltan program yang mencukupi.


EEPROM moden  boleh programkan semula sehingga sejuta kali. EEPROM biasa pula boleh diprogramkan semula sebanyak puluhan ke ratusan ribu kali. EEPROM utama digunakan dalam peranti untuk menyelamatkan penentukuran (calibration). 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config