APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

PENGENALAN KEPADA EBCDIC


EBCDIC ialah EBCDIC ialah kod 8-bit untuk aksara yang digunakan pada sistem operasi computer merk IBM (International Business Computer), seperti z/OS, OS/390, VM, VSE, OS/400, dan i5/OS. Kode EBCDIC ini juga dipakai untuk beberapa jenis komputer lain seperti Fujitsu-Siemens BS2000/OSD, HP MPE/iX, dan Unisys MCP. Kode EBCDIC ini merupakan hasil perkembangan dari kode 6-bit yang digunakan pada sistem punched card pada computer IBM pada akhir tahun 1950 an dan awal tahun 1960 an.

EBCDIC merupakan format aksara (character) 8-bit yang menerangkan computer bagaimana mentafsir arahan. Contohnya, semasa 1-bit mengawal bahasa arahan yang dimasukkan, bit lainnya akan mengawal sama ada aksara (character) ditafsir dalam bentuk huruf besar  (uppercase) atau huruf kecil (lowercase). Walaupun EBCDIC mengandungi fungsi – fungsi asas untuk menyokong ciri – ciri komputer yang sebenar dan mempunyai sokongan untuk bahasa baru tetapi ia tidak menyokong banyak ciri – ciri yang ada pada Unicode dan ASCII. Contohnya, keupyaan untuk menulis dalam pelbagai bahasa.

EBCDIC adalah bahasa yang hanya digunakan pada mesin IBM seperti kerangka utama, computer peribadi midrange dan peranti peripheral. Oleh kerana kebanyakkan mesin keluaran IBM mempunyai keupayaan pemprosesan yang tinggi dan luas serta mempunyai sokongan untuk bahasa pengekodan moden, peranti ini mampu bersaing mengatasi jenama lain. Walaubagaimanapun, kebanyakkan mesin dan sistem operasi bergantung pada kod ASCII dan Unicode sebagai format pengekodan piawai mereka.

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN


Kelebihan EBCDIC ialah terdiri daripada aksara 8-bit dan bukannya 6-bit (bahasa aksara lama yang terdapat pada sistem pengekodan kad perakam masa). Ini membolehkan EBCDIC menyediakan mesin IBM yang dipenuhi dengan sokongan untuk pelbagai fungsi. Walau bagaimanapun, EBCDIC hanya membenarkan mesin untuk memproses Bahasa Inggeris bukannya Bahasa Arab (cara menulis aksara ialah dari kiri ke kanan dalam setiap bahasa, bukannya dari kanan ke kiri).

CONTOH CODING



Ulasan

LAAVANYA A/P RAJASURIAN berkata…
tqvm semua

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config