GARIS MASA PANGKALAN DATA

Masa Kuno

Manusia mula menyimpan maklumat yang sangat lama yang lalu. Pada zaman purba, sistem pangkalan data yang rumit telah dibangunkan oleh pejabat-pejabat kerajaan, perpustakaan, hospital, dan pertubuhan perniagaan, dan sebahagian daripada prinsip-prinsip asas sistem ini masih digunakan hari ini.

1960-an

Pangkalan data berkomputer bermula pada tahun 1960-an, apabila penggunaan komputer menjadi pilihan yang lebih kos efektif untuk organisasi swasta. Terdapat dua model data popular pada dekad ini: model rangkaian dipanggil CODASYL dan model hierarki dipanggil IMS. Satu sistem pangkalan data yang terbukti menjadi kejayaan komersial adalah sistem SABRE yang digunakan oleh IBM untuk membantu American Airlines menguruskan data tempahan itu.

1970-1972

Edgar F Codd menerbitkan satu kertas penting untuk mencadangkan penggunaan model pangkalan data hubungan, dan idea-idea beliau mengubah cara orang berfikir tentang pangkalan data. Dalam model beliau, skema pangkalan data, atau organisasi logik, diputuskan daripada simpanan maklumat fizikal, dan ini menjadi prinsip standard untuk sistem pangkalan data.

1970-an

Dua sistem prototaip pangkalan data hubungan utama telah diwujudkan antara tahun 1974 dan 1977, dan mereka yang Ingres, yang dibangunkan di UBC, dan Sistem R, yang dicipta di IBM San Jose. Ingres menggunakan bahasa pertanyaan dikenali sebagai quel, dan ia membawa kepada penciptaan sistem seperti Ingres Corp, MS SQL Server, Sybase, PACE Wang ini, dan Britton-Lee. Sebaliknya, Sistem R menggunakan bahasa SEQUEL pertanyaan, dan ia menyumbang kepada pembangunan SQL / DS, DB2, Allbase, Oracle, dan Tanpa Henti SQL. Ia juga adalah dalam dekad ini bahawa Sistem Pengurusan Pangkalan Data Hubungan, atau RDBMS, menjadi tempoh diiktiraf.

1976

A model pangkalan data baru yang dikenali sebagai Entiti-Hubungan, atau ER, telah dicadangkan oleh P. Chen tahun ini. Model ini memungkinkan untuk pereka untuk memberi tumpuan kepada aplikasi data, bukannya struktur jadual logik.

1980-an

Structured Query Language, atau SQL, menjadi bahasa pertanyaan piawai.
Sistem pangkalan data hubungan menjadi kejayaan komersial sebagai peningkatan pesat dalam jualan komputer dirangsang pasaran pangkalan data, dan ini menyebabkan kejatuhan yang besar dalam populariti rangkaian dan model pangkalan data hierarki. DB2 menjadi produk pangkalan data utama untuk IBM, dan pengenalan IBM PC menyebabkan pertubuhan banyak syarikat pangkalan data baru dan pembangunan produk seperti PARADOX, RBASE 5000, RIM, DBase III dan IV, OS / 2 Pangkalan Data Pengurus, dan Watcom SQL.

Awal 1990-an: Selepas shakeout industri pangkalan data, kebanyakan syarikat-syarikat yang masih hidup dijual produk pangkalan data yang kompleks pada harga yang tinggi. Pada masa ini, alat pelanggan baru untuk pembangunan aplikasi telah dibebaskan, dan ini termasuk Pemaju Oracle, PowerBuilder, VB, dan lain-lain. Beberapa alat untuk produktiviti peribadi, seperti ODBC dan Excel / Akses, juga dibangunkan. Prototaip untuk Objek Pangkalan Data Sistem Pengurusan, atau ODBMS, telah diwujudkan pada awal tahun 1990an.

Pertengahan tahun 1990-an: Kemunculan Internet membawa kepada pertumbuhan pesat industri pangkalan data. Pengguna desktop Purata mula menggunakan sistem pangkalan data pelanggan-pelayan untuk mengakses sistem komputer yang mengandungi data legasi.

Lewat 1990-an: Peningkatan pelaburan dalam perniagaan dalam talian menyebabkan peningkatan dalam permintaan untuk penyambung pangkalan data Internet, seperti Front Page, Active Server Pages, Jawa Servelets, Dream Weaver, ColdFusion, Kacang Enterprise Jawa, dan Oracle Developer 2000. Penggunaan cgi, gcc, MySQL, Apache, dan sistem lain membawa penyelesaian sumber terbuka ke Internet. Dengan peningkatan penggunaan point-of-sale teknologi, pemprosesan transaksi dalam talian dan dalam talian pemprosesan analitis mula cukup umur.

2000-an

Walaupun industri Internet mengalami penurunan pada awal 2000-an, aplikasi pangkalan data terus berkembang. Aplikasi interaktif baru telah dibangunkan untuk PDA, point-of-jualan urus niaga, dan penggabungan vendor. Pada masa ini, ketiga-tiga syarikat pangkalan data terkemuka di dunia barat adalah Microsoft, IBM, dan Oracle.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config