JENIS MODEL PEMBANGUNAN | KELEBIHAN DAN KEKURANGAN SETIAP MODEL
MODEL
|
KELEBIHAN
|
KELEMAHAN
|
1. Model
Air Terjun (Waterfall)
|
·
Model
ini ringkas dan mudah untuk difahami dan digunakan.
·
Ia
mudah untuk diuruskan kerana ketegaran model (setiap fasa mempunyai proses
kajian yang khusus )
·
Dalam
model ini, fasa diproses dan diselesaikan satu demi satu. Fasa tidak akan
bertindih.
·
Model
Waterfall berfungsi dengan baik untuk projek - projek yang kecil di mana
keperluan sangat difahami dengan baik.
|
·
Sebaik
sahaja aplikasi dalam peringkat ujian, agak susah untuk kembali ke sebelumnya
dan mengubah sesuatu yang tidak betul di dalam peringkat konsep.
·
Risiko
yang tinggi dan keberhasilan yang rendah (Ketidakpastian).
·
Model
ini tidak sesuai untuk projek yang kompleks dan berorientasikan objek..
·
Model
ini lemah untuk projek – projek yang lama dan berterusan.
|
2. Model
Prototaip
|
· Pengguna terlibat secara aktif dalam
membangunkan perisian.
· Kesilapan boleh dikesan lebih awal.
· Maklum balas pengguna lebih cepat dan
membawa kepada penyelesaian yang lebih baik.
· Fungsi yang hilang mudah dikenalpasti.
|
· Secara praktikalnya, kaedah ini boleh
meningkatkan kerumitan system kerana skop tersebut boleh berkembang di luar
rancangan asal.
· Perisian yang tidak lengkap menyebabkan
perisian tidak digunakan dengan lengkap sekaligus membawa kepada masalah
perisian tidak sempurna dan tidak melalui analisis yang mencukupi.
|
3. Model
Interasi
|
·
User
dapat mencuba sistem yang telah dikembangkan dan dapat meningkatkan
penglibatan user.
·
Prototype
relatif, lebih mudah dibangunkan dan tidak memerlukan waktu yang lama
·
Kesalahan
dan kelalaian mudah dikenalpasti
|
·
Setiap
iterasi bergantung kepada prototaip yang sebelumnya. Masalah terjadi apabila
terdapat perbezaan yang jelas pada prototaip sebelumnya.
·
Dokumentasi
yang kerap tidak lengkap
·
Isu
– isu mengenai system backup & recovery, system security kurang diberi
perhatian.
|
4. Model
Peningkatan
|
· Memberikan produk yang berkualiti pada
setiap tahap tetapi hanya satu sahaja yang memenuhi syarat dari client.
· Pengguna dapat menggunakan mana – mana
bahagian yang telah selesai.
|
· Setiap bahagian tidak dapat digabungkan.
· Setiap elemen baharu yang dibangunkan
perlu dimasukkan ke dalam struktur yang ada tanpa menurunkan kualiti sistem.
· Penambahan developer dilakukan jika hasil
incremental lebih lanjut.
|
5. Model
Spiral
|
·
Jumlah
yang tinggi pada analisis risiko dapat mengelakkan risiko dipertingkatkan.
·
Fungsi
tambahan boleh ditambah pada masa akan datang.
·
Perisian
dihasilkan pada awal kitaran hayat perisian.
|
·
Kos
yang mahal.
·
Analisis
risiko memerlukan kepakaran yang tertentu.
·
Tidak
sesuai untuk projek – projek yang lebih kecil.
|
6. Model
Kaedah Agile
|
· Meningkatkan kepuasan client.
· Dapat melakukan semakan kepada pelanggan
mengenai software yang dibuat lebih awal.
|
· Developer perlu bersedia dengan perubahan
· Agile tidak dapat berjalan dengan baik
sekiranya kurang komitmen.
· Tidak sesuai dengan kumpulan / pasukan
yang besar
|
7. Model
Pembangunan Aplikasi Rapid
|
·
Mengikuti
tahap perkembangan sistem dan kemampuan untuk menggunakan kembali komponen
yang ada.
|
·
Tidak
sesuai dengan projek berskala besar.
·
Projek
boleh gagal sekiranya waktu yang ditetapkan tidak ditepati.
|
8. Model
Pengaturcaraan Ekstrim
|
·
Kaedah
yang popular kerana lebih santai
·
Biaya
yang murah
|
·
Keperluan
yang tidak lengkap sehingga developer perlu bersedia dengan perubahan yang
akan diterima.
·
Tidak
boleh menulis kod yang rumit. Perlu ringkas sahaja.
|
Ulasan