JENIS MODEL PEMBANGUNAN | KELEBIHAN DAN KEKURANGAN SETIAP MODEL

MODEL
KELEBIHAN
KELEMAHAN
1.       Model Air Terjun (Waterfall)
·       Model ini ringkas dan mudah untuk difahami dan digunakan.
·       Ia mudah untuk diuruskan kerana ketegaran model (setiap fasa mempunyai proses kajian yang khusus )
·       Dalam model ini, fasa diproses dan diselesaikan satu demi satu. Fasa tidak akan bertindih.
·       Model Waterfall berfungsi dengan baik untuk projek - projek yang kecil di mana keperluan sangat difahami dengan baik.
·       Sebaik sahaja aplikasi dalam peringkat ujian, agak susah untuk kembali ke sebelumnya dan mengubah sesuatu yang tidak betul di dalam peringkat konsep.
·       Risiko yang tinggi dan keberhasilan yang rendah (Ketidakpastian).
·       Model ini tidak sesuai untuk projek yang kompleks dan berorientasikan objek..
·       Model ini lemah untuk projek – projek yang lama dan berterusan.
2.       Model Prototaip
·       Pengguna terlibat secara aktif dalam membangunkan perisian.
·       Kesilapan boleh dikesan lebih awal.
·       Maklum balas pengguna lebih cepat dan membawa kepada penyelesaian yang lebih baik.
·       Fungsi yang hilang mudah dikenalpasti.

·       Secara praktikalnya, kaedah ini boleh meningkatkan kerumitan system kerana skop tersebut boleh berkembang di luar rancangan asal.
·       Perisian yang tidak lengkap menyebabkan perisian tidak digunakan dengan lengkap sekaligus membawa kepada masalah perisian tidak sempurna dan tidak melalui analisis yang mencukupi.
3.       Model Interasi
·       User dapat mencuba sistem yang telah dikembangkan dan dapat meningkatkan penglibatan user.
·       Prototype relatif, lebih mudah dibangunkan dan tidak memerlukan waktu yang lama
·       Kesalahan dan kelalaian mudah dikenalpasti
·       Setiap iterasi bergantung kepada prototaip yang sebelumnya. Masalah terjadi apabila terdapat perbezaan yang jelas pada prototaip sebelumnya.
·       Dokumentasi yang kerap tidak lengkap
·       Isu – isu mengenai system backup & recovery, system security kurang diberi perhatian.
4.      Model Peningkatan
·       Memberikan produk yang berkualiti pada setiap tahap tetapi hanya satu sahaja yang memenuhi syarat dari client.
·       Pengguna dapat menggunakan mana – mana bahagian yang telah selesai.
·       Setiap bahagian tidak dapat digabungkan.
·       Setiap elemen baharu yang dibangunkan perlu dimasukkan ke dalam struktur yang ada tanpa menurunkan kualiti sistem.
·       Penambahan developer dilakukan jika hasil incremental lebih lanjut.
5.       Model Spiral
·       Jumlah yang tinggi pada analisis risiko dapat mengelakkan risiko dipertingkatkan.
·       Fungsi tambahan boleh ditambah pada masa akan datang.
·       Perisian dihasilkan pada awal kitaran hayat perisian.
·       Kos yang mahal.
·       Analisis risiko memerlukan kepakaran yang tertentu.
·       Tidak sesuai untuk projek – projek yang lebih kecil.
6.      Model Kaedah Agile
·       Meningkatkan kepuasan client.
·       Dapat melakukan semakan kepada pelanggan mengenai software yang dibuat lebih awal.
·       Developer perlu bersedia dengan perubahan
·       Agile tidak dapat berjalan dengan baik sekiranya kurang komitmen.
·       Tidak sesuai dengan kumpulan / pasukan yang besar
7.       Model Pembangunan Aplikasi Rapid
·       Mengikuti tahap perkembangan sistem dan kemampuan untuk menggunakan kembali komponen yang ada.
·       Tidak sesuai dengan projek berskala besar.
·       Projek boleh gagal sekiranya waktu yang ditetapkan tidak ditepati.
8.      Model Pengaturcaraan Ekstrim
·       Kaedah yang popular kerana lebih santai
·       Biaya yang murah
·       Keperluan yang tidak lengkap sehingga developer perlu bersedia dengan perubahan yang akan diterima.
·       Tidak boleh menulis kod yang rumit. Perlu ringkas sahaja.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?