PENGENALAN KEPADA BLOGGER


Blog atau singkatannya web log ialah sebuah laman web yang menyimpan catatan – catatan peribadi secara online. Blog bersifat terbuka kepada sesiapa sahaja. Status web seperti blog ini biasanya dapat diakses oleh semua pengguna Internet dengan kata kunci atau carian yang sesuai dari search engine.
Blogspot merupakan sebuah laman untuk membuat suatu blog yang merupakan salah satu produk dari Google. Dengan menggunakan sebuah blogspot. Anda dapat membuat sebuah blog untuk menuliskan atau berkongsi idea anda. Anda juga boleh menjana pendapatan dari hasil blog anda.

SEJARAH

            Pada 23 Ogos 1999, Blogger dilancarkan oleh Pyra Labs dan menjadi satu server penerbitan blog pertama di dunia. Pada Februari 2003, Pyra Labs diambil alih oleh Google. Pengambilalihan tersebut menambah sejumlah ciri premium ke dalam Blogger yang sebelumnya dikomersialkan oleh Pyra Labs sebagai server bebas untuk pengguna. Tidak lama selepas pelancaran Blogger, salah seorang pengasas Pyra Labs Evan Williams, mengundur diri dari Google.
Pada 2004, Google membeli Picasa lalu menggabungkannya dengan Blogger. Penggabungan ini memudahkan pengguna Picasa untuk menerbitkan koleksi foto mereka ke laman blogspot mereka. Pada 9 May 2004, Blogger memperkenalkan beberapa perubahan pada sistem terbitan blog meliputi penggunaan template CSS (Cascading Stylesheet), halaman arkib untuk catatan, komen dan catatan melalui email.
Pada 14 Ogos 2006, Blogger meluncurkan versi terbaru dengan nama kod “invanders”. Versi terbaru ini ditambah dengan beberapa ciri baru dan memindahkan pengguna server Blogger ke server milik Google.

JUMLAH PENGGUNA

Catatan pada tahun 2012 dan sebelumnya, jumlah pengguna yang menggunakan  Blogger adalah lebih sedikit berbanding Wordpress. Tetapi pada tahun 2013, jumlah pengguna yang menggunakan Blogger naik secara mendadak melebihi pengguna Wordpress.

Pengguna Blogger pada tahun 2013 telah mencapai 887,000,000 pengguna di seluruh dunia manakala jumlah pengguna yang menggunakan Worpress adalah sebanyak 372,00,000 di seluruh dunia. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config