INTEROPERABILITY (SALING KEBOLEHOPERASIAN)

Kebolehoperasian (iaitu saling beroperasian). Definisi bagi Interoperability adalah struktur komponen iaitu perkakasan, perisian, standard pangkalan data dan sebagainya yang membolehkan mereka berinteraksi dan berkongsi maklumat antara satu sama lain. Untuk berhubung, syarikat – syarikat perlu berhubung antara satu sama lain bagi berkongsi format teknologi agar perkakas dan peranti boleh disambungkan. Terdapat dua jenis hubungan iaitu Homogenous (sama jenis DBMS) dan Heterogeneus (Beza jenis DBMS).

Operability merangkumi ;
   1.      Kebolehan sistem menyediakan servis untuk digunakan dan menerima servis dari sistem.
   2.      Kebolehan sistem untuk bekerja dengan sistem yang lain.
  3.      Kebolehan untuk melakukan pertukaran dan menggunakan maklumat. Kebiasaanya  dari rangkaian Heterogereus yang dirangkaian dari beberapa LAN (Local Area Network).
   4.      Struktur komponen seperti perisian, perkakasan dan pangkalan data yang membenarkan komunikasi dan berkongsi maklumat secara terus dan antara sistem.
   5.      Interoperability menyediakan platform rutin harian untuk mengemaskini pangkalan data secara sendiri berdasarkan struktur pangkalan data (kebolehan automatic update).

KOMPONEN INTEROPERABILITY

1.      DRDA (Distributed Rational Database Architecture) - Standard kumpulan terbuka untuk akses pangkalan data antara operasi SQL Dynamic (bergerak / auto develop) dan SQL Static (tetap).
2.      RDA (Remote Database Access) – ISO dan ANSI (American National) untuk akses pangkalan data antara operasi SQL Dynamic sahaja.
3.      SOAP (Simple Object Access Protocol) – bertanggungjawab untuk mengekodkan maklumat ke bentuk XML (Extanded Multiple Language) agar ianya dapat difahami dan boleh dibaca oleh perisian aplikasi jaringan yang lain.

Kepentingan Interoperability kewujudan pangkalan data teragih menyebabkan keperluan kebolehcapaian pangkalan data sangat kritikal ini disebabkan oleh kebanyakkan organisasi berskala sederhana dan besar mempunyai persekitaran pangkalan data yang bercampur aduk atau dikenali sebagai Heterogeneus. Hal ini menyebabkan banyak komplikasi berlaku dalam mengakses maklumat sehingga tidak dapat beroperasi. Lebih menyulitkan lagi apabila, menurut kajian lebih 2 juta UNIX, 50,000 IBM (International Bussiness Machine) dan selebihnya menggunakan Microsoft bagi sistem pengoperasian.

Oleh itu interoperability diperlukan bagi;
1.      Mengurangkan kos operasi dan perumitan sistem (sistem yang berlainan perlu bekerjasama).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config