BAHASA PENGATURCARAAN SWIFT



Apa itu Swift?

Swift merupakan general-purpose, multi-paradigm dan bahasa pengaturcaraan tersusun yang dibangunkan oleh Apple Inc untuk iOS, MacOS, watchOS, tvOS dan Linux. Swift direka khas  untuk bekerja  dengan Cocoa Apple dan Cocoa Touch Framework dan bahagian besar kod Objective-C yang ditulis untuk Apple. Swift dibangunkan untuk menjadi Bahasa programing yang lebih berdaya tahan dengan kod yang selamat (lebih selamat) daripada Objective-C dan lebih ringkas. Ia dibina dengan LVM compiler framework termasuk  dalam Xcode 6  dan pada platform lain iaitu Linux yang menggunakan Objective-C runtime library yang membenarkan C, Objective-C, C++ dan Swift untuk dijalankan dalam satu program.


Swift menyokong konsep teras yang membuat Objective-C fleksible terutamanya penghantara dinamik (dynamic dispatch), Widespread late, pemprograman binding extensible dan ciri – ciri yang sama. Ciri – ciri ini juga mempunyai prestasi dan keselamatan keseimbangan yang terkenal yang telah direka untuk memastikan Swift dapat menanganinya. Untuk keselamatan, Swift telah memperkenalkan system yang membantu pengaturcaraan alamat  kesilapan alamat biasa seperti null pointer, dan memperkenalkan syntactic sugar untuk mengelakkan pyramid of doom yang boleh berlaku. Bagi isu – isu prestasi, Apple telah melaburkan usaha yang besar dalam mengoptimumkan perkara yang buruk yang boleh mengganggu panggilan kaedah dan pengaksesan untuk menghapuskan overhead ini. Tambahan lagi, Swift telah menambah konsep extensibility protocol yang boleh digunakan untuk jenis, struktur  dan kelas. Apple mengalakkan ini sebagai perubahan sebenar dalam paradigm pengaturcaraan mereka istilah “protocol berorientasikan pengaturcaraan”.


Swift telah diperkenalkan pada 2014 Worldwide Developers Conference (WWDC). Ia dinaiktarafkan kepada versi 1.2 pada 2014 dan dinaiktarif lagi kepada Swift 2 pada tahun 2015. Pada mulanya, Bahasa proprietary versi 2.2 telah dijadikan sumber terbuka (open source) dan ditawarkan di bawah Apache License 2.0 pada 3 Desember 2015 untuk platform Apple dan Linux. IBM telah mengumumkan laman web Swift Sandbox yang membolehkan pemaju (developers) untuk menulis kod Swift dalam satu windows dan memaparkan output dalam satu lagi windows.


Pelaksanaan kedua Swift secara percuma menyasarkan Cocoa dan Common Language Infrastructure (.NET) dari Windows. Platform JAVA dan Linux merupakan platform yang wujud sebagai sebahagian daripada Elements Compiler dari RemObject Software. Oleh kerana bahasanya adalah sumber terbuka, terdapat prospek yang dialihkan ke web. Beberapa framework telah dibangunkan seperti Kitura, Perfect dan Vapor pada IBM. Sebuah Server API rasmi juga telah dibangunkan oleh Apple dengan peranan utama ahli – ahli komuniti Swift.



Sejarah Swift…

Pembangunkan Swift bermula pada Julai 2010 oleh Chris Lattner dengan kerjasama programmer lain di Apple. Swift mengambil idea dari Bahasa Pengaturcaraan Objective-C, Rust, Huskell, Ruby, Phyton, C#, CLU dan banyak lagi.


Pada Jun 2014, aplikasi Apple Worldwide Developers Conference (WWDC) menjadi aplikasi pertama yang dikeluarkan secara umum yang ditulis menggunakan Bahasa program Swift. Versi BETA bagi Bahasa Swift telah dikeluarkan kepada pemaju (developers) Apple berdaftar pada persidangan tersebut. Tetapi syarikat tersebut tidak berjanji bahawa versi akhir Swift akan menjadi kod sumber serasi dengan versi ujian. Apple sedang dalam proses perancangan untuk melakukan penukaran kod sekiranya perlu untuk membuat pelepasan penuh. Buku panduan untuk menggunakan Bahasa pengaturcaraan Swift juga dikeluarkan dan mudah didapati di laman web rasmi dan Gedung iBook.


Swift telah mencapai 1.0 batu pada 9 September 2014 dengan Gold Master bagi Xcode 6.0 untuk iOS. Swift 1.1 dikeluarkan pada 22 Oktober 2014. Pada 8 April 2014, Serentak dengan pelancaran Xcode6.1, Swift 1.2 juga dikeluarkan bersama dengan Xcode 6.3. Swift 2.0 telah diumukan pada WWDC 2015 dan telah disediakan untuk aplikasi penerbitan di App Store pada 21 September 2015. Pada 13 September 2016, Swift 3.0 dikeluarkan.


Swift memenangi tempat pertama dalam Most Loved Programming Language dalam Stack Overflow Developer Survey 2015 dan mendapat tempat kedua pada tahun 2016.


Semasa WWDC 2016, Apple mengumumkan aplikasi eksklusif iPad yang dinamakan Swift Playgrounds (aplikasi ini mengajar pengguna untuk menggunakan kod Swift). Aplikasi ini dipaparkan dalam bentuk Antara muka video 3D permainan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config