KOMPONEN INTERFACE

1. Electronic Business eXtensible Markup Language (ebXML)
Perniagaan Elektronik menggunakan eXtensible Markup Language, biasanya dikenali sebagai XML e-perniagaan, atau ebXML kerana ia biasanya dirujuk, adalah piawaian berasaskan XML oleh OASIS dan UN / CEFACT yang bertujuan untuk memberi, infrastruktur berasaskan XML-terbuka yang membolehkan penggunaan global maklumat perniagaan elektronik dengan cara yang saling beroperasi, selamat dan konsisten oleh semua rakan dagangan.

2. Universal Description, Discovery and Integration (UDDI)
UDDI adalah platform bebas, Protokol Extensible Markup Language termasuk pendaftaran (XML-based) yang mana semua jenis perniagaan di seluruh dunia boleh menyenaraikan diri di Internet dan satu kaedah untuk mendaftar dan mencari aplikasi perkhidmatan web. UDDI adalah inisiatif industri terbuka, yang ditaja oleh Organization for the Advancement of Structured Information Standards (OASIS) untuk membolehkan perniagaan untuk menerbitkan senarai perkhidmatan dan menemui satu sama lain, dan untuk menentukan bagaimana perkhidmatan atau aplikasi perisian berinteraksi melalui Internet.

3. Extensible Markup Language (XML)
XML adalah bahasa penanda yang mentakrifkan satu set peraturan untuk dokumen pemprograman dalam format yang kedua-duanya boleh dibaca oleh manusia dan mesin.

4. Web Services Description Language (WSDL)
WSDL merupakan interface definition language berasaskan XML yang digunakan untuk menerangkan kefungsian yang ditawarkan oleh perkhidmatan web. Akronim juga digunakan untuk apa – apa jenis WSDL tertentu perkhidmatan web  yang memberikan penerangan yang boleh dibaca oleh mesin berkenaan dengan cara perkhidmatan itu boleh dipanggil, kandungan parameter yang dijangka, dan kandungan struktur data yang dikembalikan . Oleh itu tujuannya adalah lebih kurang sama dengan kaedah tandatangan dalam bahasa pengaturcaraan.


JAVA COMMUNITY PROCESS (JCP)

Sebuah komuniti yang membina platform JAVA. Antara bahasa pengaturcaraan yang berjaya dibina;

1. Java 2 Standard Edition (J2SE)
Java Platform, Standard Edition atau Java SE ialah platform yang digunakan secara meluas untuk pembangunan dan penggunaan kod mudah alih untuk persekitaran desktop dan pelayan. Java SE menggunakan objek berorientasikan bahasa pengaturcaraan Java. Ia adalah sebahagian daripada kumpulan Java software platform.

2. Java 2 Enterprise Edition (J2EE)
Java Platform, Enterprise Edition atau Java EE adalah platform pengkomputeran yang digunakan secara meluas yang  dibangunkan di bawah Proses Java Community. Platform ini menyediakan API dan persekitaran runtime untuk membangunkan dan menjalankan perisian perusahaan, termasuk rangkaian dan perkhidmatan web, dan lain-lain yang besar-besaran, berperingkat, berskala, boleh dipercayai, dan aplikasi rangkaian yang selamat. Java EE memanjangkan Pelantar Java, Standard Edition (Java SE), menyediakan API untuk pemetaan objek hubungan, diedarkan dan seni bina pelbagai peringkat, dan perkhidmatan web. Platform ini menggabungkan reka bentuk berdasarkan pada komponen modular yang dijalankan pada pelayan aplikasi. Perisian untuk Java EE terutamanya dibangunkan dalam bahasa pengaturcaraan Java.

3. Java 2 Micro Edition (J2ME)
Java Platform, Micro Edition, atau Java ME, adalah platform Java yang direka untuk sistem terbenam (peranti mudah alih adalah salah satu daripada jenis sistem tersebut). Peranti sasaran terdiri daripada kawalan industri untuk telefon mudah alih (terutamanya menampilkan telefon) dan kotak set-top. Java ME sebelum ini dikenali sebagai Java 2 Platform, Micro Edition (J2ME).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config