ENFORCE REFERENTIAL INTEGRITY

Menguatkuasakan rujukan Integriti Menguatkuasakan rujukan Integriti untuk hubungan dalam pangkalan data Microsoft Access boleh mengelakkan kerugian atau pengemaskinian rekod data yang berlaku secara tidak sengaja.

Rujukan Integriti Garis Panduan Penguatkuasaan


Anda boleh menetapkan rujukan Integriti antara dua jadual dalam Microsoft Access jika medan berikut betul:

  • Kedua-dua jadual dalam pangkalan data Microsoft Access yang sama. 
  • Medan yang hampir sama atau kunci utama dalam satu jadual atau mempunyai indeks unik. 
  • Medan berkaitan mempunyai jenis data yang sama (pengecualian adalah bahawa medan autonombor boleh dikaitkan dengan jenis data Nombor dengan saiz medan Long Integer).


Apabila jadual pangkalan data dihubungkan bersama-sama, satu jadual biasanya dipanggil jadual Ibu Bapa dan satu lagi (jadual yang ia dikaitkan) biasanya dikenali sebagai Anak. Ini dikenali sebagai hubungan ibu bapa dan anak antara jadual Microsoft Access.

Rujukan Integriti menjamin bahawa jadual anak akan lengkap, rekod anak bersama rekod ibu bapa. Rujukan Integriti beroperasi dengan ketat berdasarkan jadual medan utama;
  • Ia memeriksa setiap medan utama, sama ada primer atau asing tersebut ditambah, ditukar atau dipadamkan. Jika perubahan kepada kekunci yang mewujudkan hubungan yang tidak sah, ia dikatakan melanggar integriti rujukan.

Kesan pada Pengubahsuaian Data

Apabila integriti rujukan dikuatkuasakan (tanpa membolehkan pilihan yang lain), kaedah-kaedah tersebut bermanfaat kepada data.

  • Anda tidak boleh memasukkan nilai dalam medan Kunci Asing jadual jika tidak ada nilai yang sepadan dalam Kunci Primer jadual yang berkaitan.
  • Anda tidak boleh memadam rekod daripada jadual utama (jadual  yang berkaitan dengan kunci utama) jika rekod yang hampir sama wujud dalam jadual yang berkaitan. 
  • Anda tidak boleh mengubah nilai dalam Kunci Utama daripada jadual primer jika terdapat rekod yang berkaitan dalam jadual yang berkaitan.

Sebab-sebab yang baik untuk Menguatkuasakan rujukan Integriti


  • Medan ID Pelanggan yang datanya jenis autonombor dalam jadual Pelanggan adalah Kunci Primer unik dan boleh dikaitkan dengan medan angka dalam jadual Pesanan dalam hubungan Satu- ke- Banyak.
  • Anda tidak mahu membenarkan pengguna untuk memasuki mana-mana urutan data Pelanggan yang tidak mempunyai rekod dalam jadual Pelanggan . Anda juga tidak mahu membolehkan pengguna mengubah medan ID Pelanggan untuk rekod dalam jadual Pelanggan, kerana ini akan mengacau hubungan berkaitan data Pemesanan dengan Pelanggan .
  • Memadam rekod Pelanggan yang mempunyai padanan rekod dalam jadual Pesanan juga tidak akan dibenarkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER (OS)

APA ITU ASCII (AMERICAN STANDARD CODE FOR INFORMATION INTERCHANGE) ?

APA ITU EBCDIC (EXTANDENT BINARY CODEC DECIMAL INTERCHANGE CODE) ?

JENIS-JENIS SISTEM PENGOPERASIAN KOMPUTER

Router CP2001/RS980+ dan Cara config